Keď je niečo evidentné, tak to nepotrebuje dôkazy. Ale pokiaľ nechcete riskovať, že vás niekto zmanipuluje, radšej si ich vypýtajte

Každému je jasné, že mnohé veci v živote berieme ako úplne samozrejmé, bez toho aby sme sa zamýšľali, či to tak naozaj je. Existuje množstvo príkladov, v ktorých sú podobné vyhlásenia na mieste, pretože vďaka nim nemusíme strácať čas vysvetľovaním a odôvodňovaním.

To, že chýba argumentácia a odôvodňovanie však môže tiež znamenať, že v skutočnosti žiadna neexistuje. A práve preto chce manipulátor vyvolať zdanie, že ani vôbec nie je potrebná.

„Je predsa úplne jasné, že nemôžeme zvýšiť platy, však je kríza a každý rozumie tomu, ako by nás to ohrozilo.“

„Každý zamestnanec predsa vie, že vypracovanie projektu je premyslený proces a nie je na ňom čo zlepšovať.“

„Veď je predsa úplne evidentné, že naša firma prežije iba vtedy, ak prepustíme aspoň desať percent zamestnancov.“

alebo z iného súdka:

„Je nespornou skutočnosťou, že ľudia potrebujú silných a skúsených politikov.“

„Každé dieťa vie, že keď budeme jesť veľa mastných jedál, tak budeme obézni.“

„Nie je ani potrebné zmieňovať, že ľudia dnes pracujú hlavne kvôli peniazom.“

Táto technika je samozrejme silnejšia vtedy, keď je tvrdenie populárnym názorom a uznáva ho väčšina zúčastnených. Ak sa jedná o menšinový názor, je väčšia šanca, že ho ľudia napadnú a zamietnu.

Nepríjemným účinkom tejto techniky je, že ak človek oponuje „jasnému“ názoru väčšiny, tak sa v ich očiach bude javiť ako neznalý alebo neschopný.

Teraz si môžete zatrénovať v minivýzve

[WpProQuiz 86]

Ako sa brániť?

V prvom rade je dôležité si podobné výroky všimnúť a podrobiť ich kritickému pohľadu. To môže byť veľmi ťažké, pokiaľ máme k danej veci podobný všeobecný postoj. Je dobré si dať pozor, aby sme sa nestali obeťou efektu vlastníctva.

Aj pri „jasných“ tvrdeniach je dobré zachovať si prístup „Dôveruj, ale preveruj!“

V druhom rade je dôležité vypýtať si dôkazy, argumenty alebo doplnkové informácie.

Je dôležité spraviť to do istej miery opatrne. Nejde totiž o to napadnúť a potopiť manipulátora, pretože pokiaľ nemáte perfektné argumenty (a niekedy aj vtedy, ak ich máte), tak sa nám môže stať, že sa väčšina otočí proti vám. Naopak, je dobré dať najavo seriózny záujem o vysvetlenie danej problematiky a pôsobiť pritom priateľsky.

Naším cieľom by malo byť vrátiť na stranu manipulátora dôkazné bremeno, ktorého sa chcel zbaviť.

Páči sa ti článok? Budeme radi, ak o ňom povieš ostatným.

4 Comments

  1. Brozzki 17. februára 2016 at 0:37

    Ako sa nazýva komunikačná stratégia, keď človek neodpovedá na otázku priamo, ale tému postupne zmení na takú, ktorá vyhovuje jemu?
    Je to presne tá stratégia, ktorú môžeme vidieť v politických diskusných reláciách, ja som ju však zažil na vlastnej koži a poviem vám, že je to pekná otrava 😀 Ako sa vôbec proti nej dá brániť? Kým som sa dozvedel to, čo som chcel, musel som sa opýtať rovnakú otázku aj päťkrát…

    Reply
    1. Michal Šoltés 17. februára 2016 at 15:15

      Takých stratégií je zrejme viac, ale všeobecne by sme ju mohli nazvať odvedenie pozornosti.
      Jednu možnú odpoveď si sám napísal – opakovať otázku alebo požiadavku – je to technika preskakujúcej gramoplatne, pri ktorej dookola opakuješ jednu výzvu.
      Sú aj iné možnosti, ako napr. pomenovanie manipulatívnej techniky, ale vždy treba zvážiť, či chceme s druhým skôr bojovať alebo spolupracovať.

      Reply
      1. Brozzki 19. februára 2016 at 11:15

        Michal, máš skúsenosť s finančnými poradcami?
        Ja som sa účastnil stretnutia, na ktorom som čakal, že sa dozviem niečo viac. Malo trvať 1 hodinu, natiahlo sa však na 3 hodiny a 30 minút. A najlepšie na tom je, že som sa nedozvedel NIČ 😀
        Celé to prebiehalo v najvšeobecnejšej forme, akú si dokážeš predstaviť. Informácie, ktoré nam ujo manipulátor poskytoval boli zamhlené a nejasné. Keď som žiadal o upresnenie, odkázal sa na kurzy, na ktorých sa dozvieme podrobné informácie (je ich asi 5 a všetky sú „zadarmo“).
        Rozhodol som sa teda, že mu poviem, ako si myslím, že to robia v jeho firmičke – prišlo mi to tak, že na každom jednom seminári sa dozvieš informácie, ktoré Ťa budú nútiť ísť na ďalší a ďalší seminár. Prirovnal som to k telenovele – skončí vždy v najlepšom a ty sa nevieš dočkať ďalšej časti (áno, kedysi som ich pozerával). Stále vzniká väčší a väčší záväzok a nakoniec zistíš, že si všetky semináre úspešne ukončil a čaká Ťa záverečný test. Začneš to robiť už len preto, že sa im cítiš byť zaviazaný…
        On to nepoprel, dokonca priamo uznal, že to tak funguje 😀
        Odporúčam Ti ísť na podobné stretnutie, bude Ti vtipne a zároveň zle, ako okato bude daný človek používať manipulatívne techniky 😀
        Ja nerozumiem – keď je ten produkt taký dobrý, prečo nám to nemôže zhrnúť do niekoľkých viet? Argumentoval tým, že nám nemôže povedať ich know-how… To mi prišlo veľmi vtipné, pretože ak by mi aj povedal ich najväčšie tajomstvá, ja by som si s nimi mohol akuráť utrieť zadnicu, pretože bez tej firmy to robiť nemôžem. Keby mi teraz hocijaký líder povedal know-how svojej firmy (Apple, Google a i.), bolo by mi to nanič 😀
        Nemal dostatočne silné argumenty a hlavne hovoril o veciach, ktoré boli úplne mimo misu. Chcel zahltiť našu vedomú myseš balastom, aby nás zmanipuloval na podvedomej úrovni?
        Očividne je poriadne brainwashnutý, pretože sme sa nedozvedeli nič konkrétne 😀

        Reply
        1. Zita Lenártová 28. februára 2016 at 19:47

          Brozzki…ja patrím k tej hroznej bande – poisťovákom 🙂 Avšak naša firma nefunguje na multilevel marketing a finančne nie sme ohodnocovaní od kvantity alebo objemu nového obchodu. Ale jedno môžem potvrdiť, všade, kde to tak nie je, tak na Teba budú používať všetky možné aj nemožné techniky, aby Ti dokonale vymyli mozog a dotali Ťa na svoju stranu za každú cenu. Ja akúkoľvek snahu dostať ma na seminár o „ceste k bohatstvu“ stále zmetiem pod koberec…aj keď sa musím priznať, že raz som si vychodila komplet školenia u konkurencie a boli fakt dobré…prefektne som ich zúžitkovala v mojej práci – ale to boli školenia odborné. Napriek tomu som musela prekusiť motivujúci úvod s obrovskými víziami do budúcnosti. Keďže boli platené, nemala som pocit, že som im niečo dlžná. Ale ak Ti ponúka niekto niečo zadarmo…nikdy to tak nie je. Vieš predsa ako sa hovorí: „Zadarmo je najdrahšie…“

          Reply

Leave A Comment

Vaša e-mailová adresa nebude zverejnená. Vyžadované polia sú označené *