
Kvíz: Obrana v praxi – nečakaný telefonát
Záverečný prehľad
Správne zodpovedaných 0 z 5 otázok
Otázky:
- 1
- 2
- 3
- 4
- 5
Informácie
Teraz môžete opäť spustiť kvíz.
Je nám ľúto, tento kvíz môžete skúsiť iba raz.
Kvíz sa spúšťa...
Musíte sa prihlásiť, aby ste mohli začať kvíz.
Aby ste mohli vyplniť tento kvíz, musíte najprv spraviť tento:
Výsledky
Odpovedali ste správne na 0 z 5 otázok
Čas vypršal
Kategórie
- Nekategorizované 0%
Vyplnením tohto kvízu ste si precvičili možné obranné reakcie na nečakaný telefonát.
Pomôže Vám to reagovať rýchlejšie a lepšie v reálnych situáciách.Prispej k zlepšeniu otvorenej hry.
Napíš nám do komentára, s čím si mal ťažkosti a čo ti naopak išlo dobre. Ak máš zaujímavý nápad, ako vylepšiť kvízy alebo ťa napadla zaujímavá kvízová otázka, napíš nám ju. Pomôžeš tak k vylepšeniu stránky.
- 1
- 2
- 3
- 4
- 5
- Zodpovedané
- Označené otázky
- Otázka 1 / 5
1. Otázka
Vžite sa do nasledujúcej situácie: Ste podnikateľ, ktorý rozbieha nový biznis. Zvoní Vám telefón. Keď zodvihnete, na druhej strane sa ozve: „Dobrý deň, tu je Marta Poláčiková z agentúry XYZ. Hovorím s (Vaše meno)? Máme tu pre Vás ponuku, v rámci ktorej Vás na rok bezplatne zaradíme do nášho katalógu firiem. Mali by ste záujem?“ Ktoré z nasledujúcich vecí potrebujete vedieť, aby ste sa mohli pustiť do rozhovoru bez toho, aby ste sa nechali zmanipulovať?
SprávneV tejto chvíli nie je potrebné vedieť konkrétne informácie, ako napríklad možnosti registrovania sa do katalógu, či jeho návštevnosť. Pokiaľ sú pre Vás podstatné, môžete si ich jednoducho zistiť od volajúcej alebo na internete. Ak však nemáte jasno vo svojich prioritách, je možné, že sa necháte presvedčiť na niečo, o čom ani neviete, či ste to vlastne chceli. Alebo strávite neužitočným rozhovorom zbytočne veľa času a následne budete podráždení.
NesprávneV tejto chvíli nie je potrebné vedieť konkrétne informácie, ako napríklad možnosti registrovania sa do katalógu, či jeho návštevnosť. Pokiaľ sú pre Vás podstatné, môžete si ich jednoducho zistiť od volajúcej alebo na internete. Ak však nemáte jasno vo svojich prioritách, je možné, že sa necháte presvedčiť na niečo, o čom ani neviete, či ste to vlastne chceli. Alebo strávite neužitočným rozhovorom zbytočne veľa času a následne budete podráždení.
- Otázka 2 / 5
2. Otázka
Povedzme, že ste o tom, či máte záujem o zaradenie do katalógov, ešte nerozmýšľali. Aká by mohla byť asertívna reakcia v tomto prípade (správnych môže byť viac možností)?
SprávneKeď volajúca položí otázku „Máte záujem?“ hneď na začiatku rozhovoru, vytvára tým istý časový nátlak. Niektorí ľudia z obavy, aby neboli zmanipulovaní, radšej takéto ponuky rovno odmietnu. A to aj vtedy, keď ešte nevedia, či pre nich budú alebo nebudú výhodné. V rámci asertivity môžeme elegantne odolať časovému nátlaku tak, že jasne povieme, že sa rozhodneme až neskôr. Zároveň ukazujeme, že sme otvorení spolupráci tým, že komunikáciu neukončujeme, iba odkladáme (neskorší telefonát) alebo meníme jej formu (email).
NesprávneKeď volajúca položí otázku „Máte záujem?“ hneď na začiatku rozhovoru, vytvára tým istý časový nátlak. Niektorí ľudia z obavy, aby neboli zmanipulovaní, radšej takéto ponuky rovno odmietnu. A to aj vtedy, keď ešte nevedia, či pre nich budú alebo nebudú výhodné. V rámci asertivity môžeme elegantne odolať časovému nátlaku tak, že jasne povieme, že sa rozhodneme až neskôr. Zároveň ukazujeme, že sme otvorení spolupráci tým, že komunikáciu neukončujeme, iba odkladáme (neskorší telefonát) alebo meníme jej formu (email).
- Otázka 3 / 5
3. Otázka
Povedzme, že tento katalóg poznáte a viete, že môže byť fajn byť v ňom zaradený. Preto reagujete: „Znie to zaujímavo, povedzte mi o tom viac.“ Pani Poláčiková na to: „Je to jednoduché, stačí, aby ste mi nadiktovali Vaše údaje a ja Vás zaregistrujem. Potom Vám príde email, ktorý potvrdíte a je to. Celý prvý rok budete v katalógu zadarmo.“ Ktoré z nasledujúcich otázok by pre Vás mohli byť užitočné pri pokračovaní tejto konverzácie?
SprávneVšetky uvedené otázky môžu byť užitočné. A pravdepodobne aj ďalšie, ktoré Vám napadajú. Stále platí, že kto sa veľa pýta, veľa sa dozvie. Niektorí manipulátori sa môžu spoliehať na to, že ľuďom príde nepatričné sa veľa vypytovať. Pokiaľ neviete, na čo všetko sa treba v danej situácii opýtať, opäť je tu možnosť rozhovor odložiť a medzitým si to zistiť z dôveryhodného zdroja.
NesprávneVšetky uvedené otázky môžu byť užitočné. A pravdepodobne aj ďalšie, ktoré Vám napadajú. Stále platí, že kto sa veľa pýta, veľa sa dozvie. Niektorí manipulátori sa môžu spoliehať na to, že ľuďom príde nepatričné sa veľa vypytovať. Pokiaľ neviete, na čo všetko sa treba v danej situácii opýtať, opäť je tu možnosť rozhovor odložiť a medzitým si to zistiť z dôveryhodného zdroja.
- Otázka 4 / 5
4. Otázka
Ukáže sa, že registrácia do katalógu síce je na rok zadarmo, no zahŕňa iné skryté poplatky. Rozhodnete sa, že za týchto podmienok sa registrovať nechcete. Ktoré z nasledovných spôsobov odmietnutia ponuky sú najprimeranejšie?
SprávneV takejto situácii nie je na mieste, aby ste sa ospravedlňovali. A výroky typu „Nie som si istý…“ môžu dávať druhému nádej, že Vás predsa len ešte presvedčí. Na druhej strane, agresívna reakcia s výkričníkom síce dáva najavo jasné stanovisko, no býva tiež sprevádzaná negatívnymi emóciami na oboch stranách. Zvyšné dve reakcie vyjadrujú jasné stanovisko pokojným spôsobom. Pokiaľ by ho druhá strana najprv nepochopila, stačí použiť techniku pokazenej gramoplatne a znovu svoje stanovisko pokojne zopakovať.
NesprávneV takejto situácii nie je na mieste, aby ste sa ospravedlňovali. A výroky typu „Nie som si istý…“ môžu dávať druhému nádej, že Vás predsa len ešte presvedčí. Na druhej strane agresívna, reakcia s výkričníkom síce dáva najavo jasné stanovisko, no býva tiež sprevádzaná negatívnymi emóciami na oboch stranách. Zvyšné dve reakcie vyjadrujú jasné stanovisko pokojným spôsobom. Pokiaľ by ho druhá strana najprv nepochopila, stačí použiť techniku pokazenej gramoplatne a znovu svoje stanovisko pokojne zopakovať.
- Otázka 5 / 5
5. Otázka
Telefonický rozhovor skončil. Pokiaľ ste ho zvládli asertívne, ako sa pravdepodobne po rozhovore budete cítiť? (Viac možností môže byť správnych.)
SprávnePokiaľ by Vám bolo pani Poláčikovej ľúto, pravdepodobne ste brali o niečo väčší ohľad na ňu ako na seba. Ak sa budete v duchu smiať, znamená to, že ste s pani Poláčikovou nechceli spolupracovať, ale skôr mať navrch (a aj sa Vám to podarilo). Ak sa hneváte, môže to mať viac dôvodov – chceli ste mať navrch, no nevyšlo Vám to alebo sa hneváte na seba, že ste ju nevedeli odmietnuť rýchlejšie. Pokiaľ ste rozhovor viedli s nastavením spolupráce, nenechali ste sa zahnať do kúta a ani ste tam netlačili druhého, pravdepodobne budete spokojní a rozhovor nejako špeciálne neovplyvní Vaše pocity, ani ďalšiu činnosť.
NesprávnePokiaľ by Vám bolo pani Poláčikovej ľúto, pravdepodobne ste brali o niečo väčší ohľad na ňu ako na seba. Ak sa budete v duchu smiať, znamená to, že ste s pani Poláčikovou nechceli spolupracovať, ale skôr mať navrch (a aj sa Vám to podarilo). Ak sa hneváte, môže to mať viac dôvodov – chceli ste mať navrch, no nevyšlo Vám to alebo sa hneváte na seba, že ste ju nevedeli odmietnuť rýchlejšie. Pokiaľ ste rozhovor viedli s nastavením spolupráce, nenechali ste sa zahnať do kúta a ani ste tam netlačili druhého, pravdepodobne budete spokojní a rozhovor nejako špeciálne neovplyvní Vaše pocity, ani ďalšiu činnosť.
Tak toto bolo veľmi pekné, hoci som v prvej otázke dala iba jednu možnosť.
Pocit z ukončenia so cťou. Už sa mi to stalo. Je to fajn rovnocenný postoj, ktorý stojí za to. Aj preto telefonáty dopredu neodmietam 🙂 – aj keď niekedy na druhej strane to skúšajú všelijako manipulatívne, zakaždým zabrala obohratá platňa.