
Kvíz: Ako to vyzerá, keď človek naozaj počúva – techniky aktívneho počúvania
Záverečný prehľad
Správne zodpovedaných 0 z 6 otázok
Otázky:
- 1
- 2
- 3
- 4
- 5
- 6
Informácie
Aby sme druhým porozumeli, je najdôležitejšou zručnosťou počúvanie. Od niektorých ľudí by sme dokonca očakávali, že budú počúvať ešte viac a lepšie, ako ostatní. Sú to napríklad vedúci pracovníci, ľudia v pomáhajúcich profesiách, verejní činitelia a samozrejme naša najbližšia rodina. Vyberte v každom príklade možnosť, v ktorej daná osoba najlepšie uplatňuje aktívne počúvanie – počúvanie s úprimnou snahou porozumieť druhému.
Je nám ľúto, tento kvíz môžete skúsiť iba raz.
Kvíz sa spúšťa...
Musíte sa prihlásiť, aby ste mohli začať kvíz.
Aby ste mohli vyplniť tento kvíz, musíte najprv spraviť tento:
Výsledky
Čas vypršal
Získali ste 0 z 0 bodov, (0)
Kategórie
- Nekategorizované 0%
-
V tomto kvíze ste si precvičili techniky aktívneho počúvania, ktoré je najlepšou cestou k pochopeniu toho, čo druhí hovoria. Pozor, správe fungujú len vtedy, keď máte skutočne cieľ druhému porozumieť. Ak máte chuť, môžete si teraz ešte raz pozrieť nesprávne odpovede a všímať si, aké ciele mohli autori týchto výrokov mať. Svoje nápady poprípade napíšte do komentárov.
Prispej k zlepšeniu otvorenej hry.
Napíš nám do komentára, s čím si mal ťažkosti a čo ti naopak išlo dobre. Ak máš zaujímavý nápad, ako vylepšiť kvízy alebo ťa napadla zaujímavá kvízová otázka, napíš nám ju. Pomôžeš tak k vylepšeniu stránky.
- 1
- 2
- 3
- 4
- 5
- 6
- Zodpovedané
- Označené otázky
-
Otázka 1 / 6
1. Otázka
Manželka sa sťažuje manželovi, že jej matka nesúhlasí s tým, aké stravovacie návyky má jej vnuk (ich syn). Manžel:
Správne
Ozajstné počúvanie sa vyznačuje záujmom o mienku či pocity toho, koho počúvame. Preto pri ňom používame čo najotvorenejšie otázky. Kým počúvame, necháme chvíľu svoje vlastné názory bokom.
Nesprávne
Ozajstné počúvanie sa vyznačuje záujmom o mienku či pocity toho, koho počúvame. Preto pri ňom používame čo najotvorenejšie otázky. Kým počúvame, necháme chvíľu svoje vlastné názory bokom.
-
Otázka 2 / 6
2. Otázka
Zúfalá mamička hovorí učiteľke, že keď sa so svojím prváčikom doma učí, tak je to horor. Učiteľka:
Správne
Niekedy máme tendenciu problémy druhých zľahčovať alebo ponúkať nevyžiadané rady – obe tieto techniky sú tzv. komunikačné stopky. Na druhej strane vyjadrenie empatie, otvorené a doplňujúce otázky pomáhajú porozumieť druhému a zmapovať situáciu.
Nesprávne
Niekedy máme tendenciu problémy druhých zľahčovať alebo ponúkať nevyžiadané rady – obe tieto techniky sú tzv. komunikačné stopky. Na druhej strane vyjadrenie empatie, otvorené a doplňujúce otázky pomáhajú porozumieť druhému a zmapovať situáciu.
-
Otázka 3 / 6
3. Otázka
Pani prichádza k lekárovi s tým, že už dva dni ju veľmi silno bolí hlava. Lekár:
Správne
Aktívne počúvanie sa vyznačuje najmä otvorenými otázkami. Chceme sa o situácii dozvedieť čo najviac bez dopĺňania svojich vlastných domnienok. Keď lekár nechá pacientku chvíľu voľne rozprávať, môže sa dozvedieť podstatné informácie, ktoré by sa inak možno nedozvedel.
Nesprávne
Aktívne počúvanie sa vyznačuje najmä otvorenými otázkami. Chceme sa o situácii dozvedieť čo najviac bez dopĺňania svojich vlastných domnienok. Keď lekár nechá pacientku chvíľu voľne rozprávať, môže sa dozvedieť podstatné informácie, ktoré by sa inak možno nedozvedel.
-
Otázka 4 / 6
4. Otázka
Člen tímu príde za manažérom s tým, že projekt nestíhajú v čase, v ktorom predpokladali. Respektíve, ak by to stihli, bolo by to pravdepodobne s väčšou chybovosťou. Na poriadne dokončenie potrebujú aspoň dva dni k dobru. Manažér:
Správne
Niekedy je dobré prerozprávať to, čo nám druhý povedal vlastnými slovami – táto technika sa volá parafrázovanie. Keď dobre pochopíme, čo druhý hovoril, prikývne nám či pritaká a môžeme sa posúvať ďalej v konštruktívnom rozhovore. V jednom prípade sa manažér snaží parafrázovať, ale vkladá do úst druhého svoje myšlienky (on nepovedal, že je to takto lepšie).
Nesprávne
Niekedy je dobré prerozprávať to, čo nám druhý povedal vlastnými slovami – táto technika sa volá parafrázovanie. Keď dobre pochopíme, čo druhý hovoril, prikývne nám či pritaká a môžeme sa posúvať ďalej v konštruktívnom rozhovore. V jednom prípade sa manažér snaží parafrázovať, ale vkladá do úst druhého svoje myšlienky (on nepovedal, že je to takto lepšie).
-
Otázka 5 / 6
5. Otázka
Starosta na stretnutí s obyvateľmi svojej obce rozoberal nepríjemnosti spojené s novo prisťahovanými susedmi. Na konci stretnutia vraví starosta:
Správne
Tentokrát je výnimočne správna najdlhšia odpoveď. Keď počúvame, zvyčajne veľa nehovoríme, až na jednu výnimku – zhrnutie. Je dobré ho na záver urobiť, aby všetci zúčastnení odchádzali s tým, že im je jasné, čo sa prebralo doteraz a aké sú ďalšie kroky do budúcnosti. Ten, kto vie takéto zhrnutie urobiť, musel dobre počúvať.
Nesprávne
Tentokrát je výnimočne správna najdlhšia odpoveď. Keď počúvame, zvyčajne veľa nehovoríme, až na jednu výnimku – zhrnutie. Je dobré ho na záver urobiť, aby všetci zúčastnení odchádzali s tým, že im je jasné, čo sa prebralo doteraz a aké sú ďalšie kroky do budúcnosti. Ten, kto vie takéto zhrnutie urobiť, musel dobre počúvať.
-
Otázka 6 / 6
6. Otázka
Dcéra príde za mamou s tým, že nestíha prípravy na svoju narodeninovú oslavu a prosí ju o pomoc. Mama:
Správne
Poučovanie, príkazy, či zľahčovanie nasvedčujú skôr tomu, že nepočúvame. Na druhej strane pri aktívnom počúvaní berieme druhého ako rovnocenného partnera, chováme sa empaticky a pýtame sa. Nezačneme hneď niečo navrhovať alebo vravieť svoj názor.
Nesprávne
Poučovanie, príkazy, či zľahčovanie nasvedčujú skôr tomu, že nepočúvame. Na druhej strane pri aktívnom počúvaní berieme druhého ako rovnocenného partnera, chováme sa empaticky a pýtame sa. Nezačneme hneď niečo navrhovať alebo vravieť svoj názor.
Ten príklad s lekárom sa mi páči. Kiež by tak reagovali viacerí. V praxi často vidím, že pacienta doslova vmanipulujú do symptómov, ktoré by človeka inak ani nenapadli.
Súhlasím s Petrom…doplnila by som len to, že plno lekárov sú veľmi dobre “motivovaní”, aby pacientom predpisovali lieky ešte aj na takú závažnú chorobu ako napr.”soplík”… Mňa zaujala otázka ohľadom starostu…správna odpoveď mi skôr pripomína scenár z nejakého amerického filmu, kde si susedia navzájom pomáhajú a nie zo slovenskej reality…
Perfektny kviz, tiez sa mi pacil priklad so starostom aj s lekarom.
Páčil sa mi tento kvíz! Nepribudnú časom aj nejaké bonusové otázky? 🙂
Vďaka za spätnú väzbu! Poznačím si, že by som sem mohol niečo dorobiť 🙂
Tak sa zdá, že už načúvať viem – 100%. Teším sa.