Kvíz: Riaditeľ žiada nadčasy
Kvíz simuluje dialóg medzi zamestnancom a riaditeľom. Vyskúšajte si ako rôzne môže takýto dialóg dopadnúť. Tip: Pri testovaní si predstavte, že ste reálne v koži zamestnanca.
Kvíz: Rozpoznáš druhy komunikácie?
Za tri základné komunikačné štýly sa považujú asertivita, agresivita a pasivita. Pozorne čítajte otázky a označte ten štýl, na ktorý sa otázka pýta.
Ako sa líši asertívna komunikácia od agresívnej
Pod pojmom asertivita si treba predstaviť schopnosť, spôsob komunikácie, ktorý vedie k spokojnosti všetkých zúčastnených strán. Znamená to, že všetky strany dosiahnú víťazstvo.
Asertivita je teda stratégia vedenia rozhovoru k dosiahnutiu win – win situácie (víťazstvo – víťazstvo).
Win – win stratégia podporuje a upevňuje medziľudské vzťahy ako aj ochotu spolupracovať v budúcnosti.
4 spôsoby komunikácie alebo ako môžete reagovať, keď vás niekto predbehne v rade
Predstavte si situáciu.
Tomáš čaká v rade u pokladni a ako väčšina ľudí aj on sa ponáhľa, aby sa stihol na čas vrátiť z obedovej prestávky.
Už sa blíži k plateniu, keď ho zrazu z ničoho nič drzo odstrčí zavalitý muž a postaví sa pred Toma do radu.
Ako môže Tomáš reagovať?
6 dôležitých princípov ovplyvňovania
V roku 1984 publikoval Robert Cialdini knihu Vplyv.
Popísal v nej 6 dôležitých princípov ovplyvňovania.
Ktoré to sú a ako fungujú?
To vôbec nie je podstatné
Ľudia sa často vyhýbajú diskusiám o nepríjemných témach tým, že ich označujú za nepodstatné.
Čo môžeme robiť, ak sa chceme napriek tomu o týchto témach rozprávať?
O tomto sa rozprávať nebudeme!
Ľudia často blokujú komunikáciu, aby sa vyhli diskusii, ktorá im nevyhovuje.
Aké sú možnosti obídenia takejto blokády?
Čím viac X, tým viac Y
Čím viac sa o tejto technike dozviete, tým jednoduchšie sa proti nej budete vedieť brániť.
Otrávená studňa
Ako sa dá dosiahnuť, aby sme sa o určitej téme vôbec nerozprávali? A ako sa môžeme proti takejto manipulácii brániť?
Ako sa bežne manipuluje pomocou hodnotenia?
S hodnotením sa stretávame takmer každý deň. Jeho používanie však so sebou nesie rôzne riziká. Zistite, prečo je hodnotenie často neefektívne, čím ho môžeme nahradiť a ako sa proti nemu dá brániť.
Trikrát… a dosť!
Manipulatívna technika trojitého súhlasu je často pouźívaná najmä obchodníkmi. Spoznajte, ako vyzerajú jej rôzne formy a ako na ňu môžete asertívne reagovať.