Ako zaručene zabiť angažovanosť a kreativitu spolupracovníkov

Ako zaručene zabiť angažovanosť a kreativitu spolupracovníkov

V poslednej dobe sa viac venujem dvom veciam. Viac šoférujem a viac sa zamýšľam nad líderstvom. To prvé súvisí s tým, že mám svoje prvé auto. To druhé s tým, že sa náš projekt postupne premieňa na firmu a ako firme nám dáva zmysel viesť ľudí k tomu, aby boli lídrami, ktorých chcú druhí nasledovať a ktorým dôverujú.

V minulom článku som popisoval, kedy je efektívne radiť druhému a ktorý čas je na to najvhodnejší.

Dnes by som sa chcel zamerať na ďalšiu lekciu, ktorú mi sedenie na mieste spolujazdca dalo.

Líderstvo nie je o dávaní rád

Pri sedení na mieste spolujazdca som si uvedomil jednu zásadnú vec, ktorá je podľa mňa jednou zo základných vecí súvisiacich s líderstvom.

Predstavte si, že sedíte na mieste spolujazdca a prisadne si k vám nadšený mladý vodič, ktorý má malé skúsenosti, ale zato sa veľmi teší na šoférovanie, pretože ho to baví.

Vyrazíte na cestu. Vy, ako skúsenejší vodič, chcete svojmu spolujazdcovi poradiť, ako sa veci dajú robiť lepšie. Ako radiť, aby neničil motor a ušetril palivo, ako brzdiť, aby nezničil brzdy a podobne. Predstavme si teraz, že by vám váš šofér na vaše rady nič nepovedal. Mysleli by ste si, že všetko robíte dobre a ďalej by ste pokračovali v dávaní rád, až by ste mu postupne začali hovoriť, kedy má radiť, kedy obiehať a kedy brzdiť.

Nevyžiadané rady zvyšujú chybovosť

Ako by sa podľa vás začal správať váš vodič po niekoľkých takýchto jazdách s vami?

Šoférovanie by ho pravdepodobne prestalo úplne baviť. Stratil by do neho chuť a najskôr by sa mu začal vyhýbať. Minimálne by sa mu snažil zo všetkých síl vyhnúť, ak by mal ísť s vami.

A čo ak by ste sa dostali predsa len spolu do auta?

Buď by bol v takom strese, že by robil veľa zbytočných chýb z nepozornosti, pretože časť jeho mozgu by sa zaoberala tým, čo si asi myslíte a ako zareagujete.

Alebo by proste čakal na to, kým mu poviete, čo má robiť a prestal by nad šoférovaním úplne rozmýšľať (trošku extrémne, keďže nerozmýšľať pri šoférovaní a nerozhodovať sa sám znamená pomerne istú haváriu).

Prenesme teraz celú túto situáciu do pracovného prostredia. Vy ste líder tímu, riaditeľ či majiteľ firmy a váš šofér je váš zamestnanec.

Ak zamestnancovi hovoríte príliš často čo a ako má robiť, je veľmi pravdepodobné, že prestane rozmýšľať, stratí iniciatívu. Počiatočné nadšenie z práce sa vytratí a kreativita, ktorá možno bola prítomná na začiatku je úplne preč.

Úlohou lídra je podporovať a určovať smer

Základnou úlohou spolujazdca je plne dôverovať v schopnosti vodiča a vytvoriť mu také podmienky, aby sa cítil čo najpríjemnejšie. Pretože je to práve on, kto má na starosti presunutie nás z bodu A do bodu B. Úlohou lídra v tejto situácii je teda dohodnúť sa so šoférom na spoločnom cieli cesty a pomáhať šoférovi, aby sa na ceste cítil bezpečne. Môžeme mu poradiť, ale zväčša ak o to požiada alebo k tomu dá súhlas.

Byť lídrom je náročná úloha. Tak ako hovorí Simon Sinek vo svojej knihe Lídri jedia poslední (Leaders eat last): Lídri sú tí, ktorí pozitívne zásluhy prenechajú svojim ľuďom a prevezmú zodpovednosť za to, čo sa pokazí.

Registrujte sa a získajte prístup k: Registrovať

alebo:
  • Viac ako 400 tréningovým otázkam v 37 kvízoch
  • Možnosti získať zľavu na workshop a školenia
  • 2 mesačnému emailovému tréningu

Táto webová stránka používa Akismet na redukciu spamu. Získajte viac informácií o tom, ako sú vaše údaje z komentárov spracovávané.

Pridaj komentár

Vaša e-mailová adresa nebude zverejnená. Vyžadované polia sú označené *

Táto webová stránka používa Akismet na redukciu spamu. Získajte viac informácií o tom, ako sú vaše údaje z komentárov spracovávané.