Aj férovosť sa dá zneužiť na manipuláciu. Ako môžeme efektívne reagovať?

Pravdepodobne každý z nás má určitý zmysel pre férovosť a pre niektorých je to aj veľmi dôležitá životná hodnota. Koniec koncov, stačí sa zamyslieť, ako sa cítime vo chvíli, keď sme presvedčení, že sa voči nám niekto zachoval neférovo. Férovosť sa však dá zneužiť aj na manipuláciu, a to vo forme apelu na férovosť.

Nebolo by samozrejme fér hádzať všetky apely na férovosť do jedného vreca. Stretnete sa s mnohými situáciami, v ktorých bude ich použitie oprávnené. Avšak, ako pri každej technike ovplyvňovania, je lepšie ju poznať, mať schopnosť identifikovať ju počas rozhovoru a následne sa môcť rozhodnúť, ako reagovať. Znie to férovo?

Poďme sa pozrieť na pár príkladov:

„A on mohol?“

„Keďže sme to tak robili v minulosti, bolo by spravodlivé, aby to tak bolo aj teraz.“

„Pánovi Novákovi ste minule dali výnimku. Myslím si, že by som ju mal dostať aj ja. Iba neférový človek by sa správal v jednom prípade ináč ako v druhom.“

„Pamätáš sa, ako som ti minule pomohol s projektom? Bolo by fér, keby si aj ty teraz pomohol mne.“

„Takéto správanie považujem za vrcholne neférové. Z mojej strany je rozhovor ukončený.“

„Poviem vám to na rovinu, bez servítky. Keď porovnám výkony vášho tímu s ostatnými, tak by bolo veľmi neférové, keby ste aj vy získali prémie. Budete sa musieť viac snažiť.“

„Považujem Vás za najférovejšieho človeka, ktorého poznám. A myslím si, že teraz by bolo naozaj férové, aby som dostal za svoje zásluhy zvýšenie platu. Ako to vnímate vy?“

V príkladoch je pekne znázornené, že manipulatívne techniky sa často vyskytujú v kombináciách. Apel na férovosť sa často vyskytuje najmä v kombinácii s princípom reciprocity, pretože reciprocita sa často riadi zásadami férovosti. Znalosť ďalších techník ovplyvňovania v príkladoch si môžete overiť v krátkom kvíze.

[WpProQuiz 67]

Ako sa brániť?

Férovosť je v živote veľmi dôležitá a ak ju niekto používa v komunikácii, neznamená to hneď, že chce manipulovať. Je pokojne možné, že popisuje svoje skutočné pocity. Aj tak však nie sme povinní vyhovieť.

Ak poznáme svoje vlastné ciele a stojíme si za nimi, tak by sme ich nemali hneď meniť len preto, lebo ich niekto považuje za férové alebo neférové. Je lepšie objasniť si s druhým celú situáciu, zistiť, ako ju vníma on a predostrieť, ako ju vnímame my. Môžeme napríklad použiť konkretizujúci lievik. Získame z toho nielen lepší prehľad o tom, či je požiadavka druhého na mieste, ale vybudujeme si aj dobrú pozíciu pre prípadný kompromis.

„Pánovi Novákovi ste minule dali výnimku. Myslím si, že by som ju mal dostať aj ja. Iba neférový človek by sa správal v jednom prípade ináč ako v druhom.“

Pokojným tónom môžeme položiť rôzne otázky:

„Čo presne by sa malo stať, aby ste mali pocit, že sa voči Vám správam férovo? Akú konkrétnu výnimku pánovi Novákovi máte namysli? Čoho sa týkala, s čím súvisela? Akú konkrétnu výnimku by ste chceli dostať Vy?“

Taktiež sa môžeme vyjadriť empaticky:

„Rozumiem, že je pre Vás férovosť naozaj dôležitá a možno sa teraz cítite byť trochu ukrivdený (hovoríme podľa toho, aký máme pocit). Čo navrhujete?

Je dôležité ďalej viesť diskusiu. Môže sa napríklad ukázať, že požiadavky druhého sú nerealistické alebo naďalej pokračuje snaha o manipuláciu.

Potom môžeme použiť obranné techniky – napríklad dať druhému decentne najavo, že sme si vedomí manipulácie. Ako pri všetkých formách obrany je dôležité zachovať si chladnú hlavu a reagovať asertívne.

Chceš ešte viac zdokonaliť svoje komunikačné schopnosti? Môžeš sa prihlásiť do hravého online tréningu alebo do mailingu a nič nové ti neunikne.

Páči sa ti článok? Budeme radi, ak o ňom povieš ostatným.

Leave A Comment

Vaša e-mailová adresa nebude zverejnená. Vyžadované polia sú označené *