Princíp obľúbenosti

Princíp obľúbenosti

Počnúc telesnou krásou, cez úsmev, príjemné vystupovanie, kvalitné oblečenie až po princípy podobnosti, je množstvo faktorov, ktoré ovplyvňujú našu ochotu vyhovieť. A mnohé výskumy ukázali, že ich silu veľmi výrazne podceňujeme.

Pár príkladov, ako si získať obľúbenosť

Fyzický vzhľad má výrazný vplyv na obľúbenosť. Ľudia, ktorí vyzerajú pekne, dostávajú omnoho viac ponúk. A taktiež je omnoho vyššia šanca, že im vyhovieme, ak nás o niečo požiadajú. Kanadská štúdia Efrana a Pattersona z roku 1976 napríklad ukazuje, že vo voľbách získali atraktívni kandidáti dvaapolkrát viac hlasov ako neatraktívni. Ďalšie štúdie ukazujú, že pekní ľudia dostanú pomoc s vyššou pravdepodobnosťou a sú presvedčivejší pri snahe o zmenu názoru publika (Cialdini, 2007).

Ďalším významným faktorom je podobnosť. Mnohé výskumy ukázali, že máme prirodzene radšej ľudí, ktorí sú nám v niečom podobní. Či už ide o názory, povolanie alebo krstné meno.

Koho by nepotešil úprimný, alebo aspoň úprimne znejúci kompliment? Ľudia, ktorí nám dávajú komplimenty sú nám sympatickejší. Je pravdepodobné, že sa v tomto prípade zapája aj princíp reciprocity.

Hovorí sa, že šaty robia človeka a oblečenie v tomto prípade naozaj zohráva dôležitú rolu. Dobre oblečený človek má omnoho väčšiu šancu, že sa mu dostane pomoci. Oblečenie samozrejme súvisí aj s princípom autority.

Obľúbenosť býva taktiež spôsobená naším presvedčením, že daný človek robí niečo veľmi dobré. Napríklad prispieva na charitu alebo robí dobrovoľníka. Túto stratégiu samozrejme využíva aj veľké množstvo organizácií a súkromných spoločností.

Na princípe obľúbenosti samozrejme nie je nič zlé, pokiaľ ich niekto nezačne využívať s cieľom manipulovať.

Manipulátori veľmi dobre vedia, ako obľúbenosť priam roztápa zábrany druhého človeka. Preto využívajú svoju krásu, investujú do značkového oblečenia (alebo keď na to majú, do drahých áut a podobne), dodržiavajú etiketu a správajú sa ako gentlemani. Môžu si taktiež prepožičiavať obľúbenosť od iných.

Fešák s malým dieťaťom alebo šteniatkom pôsobí ešte omnoho dôveryhodnejšie. Koľko ľudí sa už dalo takýmto spôsobom oklamať, dokonca obrať o veľké peniaze. A ani potom, čo všetko vyšlo najavo, nedokázali pochopiť, ako to mohol ten úžasný človek spraviť.

Teraz rozhodne nehovoríme, že každý človek popísaný vyššie je manipulátor. Ani nejde o to, aby sme k týmto ľuďom boli extra nedôverčiví. Stačí, keď si začneme uvedomovať, že naše vyhovenie druhému by malo čo najmenej súvisieť s tým, ako veľmi „bezhlavo zaľúbení“ do neho sme.

Ako sa môžeme brániť?

Základom obrany je poznať svoje ciele, hodnoty a vedieť, čo sme a čo nie sme za normálnych okolností ochotní urobiť.

Ak po nás niekto niečo žiada, nemali by sme mu vyhovieť unáhlene len preto, lebo je nám veľmi sympatický.

Ak stojíte pred vážnejším rozhodnutím, je naozaj dobré zobrať si čas na dôkladné premyslenie. A vtedy sa často aj ukáže, či je druhý manipulátor, alebo to myslí úprimne.

Ak začnete z jeho strany cítiť tlak na urýchlenie vášho rozhodnutia, pravdepodobne to nemyslí úplne úprimne. Manipulátori spravidla chcú, aby ste spravili rozhodnutie rýchlo. Aby ste veľmi nerozmýšľali, ale rovno dali aspoň nejakú zálohu, alebo si niečo nezáväzne objednali, alebo aby ste nasadli do jeho auta. Netrpezlivosť rozhodne nie je znakom otvorenej hry.

Okrem spomínanej obrany existuje aj základný princíp obrany:

Ak sa nám zdá byť druhý človek extrémne sympatický, máme chuť vyhovieť jeho požiadavkám a pritom sa poznáme veľmi krátko, tak by nám mali v hlave okamžite začať húkať poplašné sirény.

Spoznajte ďalšie princípy ovplyvňovania v článku: 6 dôležitých princípov ovplyvňovania

Chceš ešte viac zdokonaliť svoje komunikačné schopnosti? Môžeš sa prihlásiť do hravého online tréningu alebo do mailingu a nič nové ti neunikne.

Páči sa ti článok? Budeme radi, ak o ňom povieš ostatným.

 

3 komentáre

Táto webová stránka používa Akismet na redukciu spamu. Získajte viac informácií o tom, ako sú vaše údaje z komentárov spracovávané.

  • Pingback: 6 dôležitých princípov ovplyvňovania — Otvorená Hra

  • Pekný článok. Chcel by som sa spýtať, či do tejto kategórie spadá aj matching / mirroring – metódy na vytvorenie rapportu – a či sa im niekde dôkladnejšie venujete. Diky 🙂

    Matej Koláč Kováč Reply
    • Matching, mirroring – zľadovanie sa, zrkadlenie spadajú pod tento princíp. Zatiaľ sme o nich nepísali v článkoch podrobnejšie. Zrkadleniu sa však venujeme na kurze „ako efektívne nadväzovať vzťahy“.

      Michal Šoltés Reply

Pridaj komentár

Vaša e-mailová adresa nebude zverejnená. Vyžadované polia sú označené *

Táto webová stránka používa Akismet na redukciu spamu. Získajte viac informácií o tom, ako sú vaše údaje z komentárov spracovávané.